Memilah Kata, Mengemas Dunia dalam Cerita.

Minggu, 29 November 2015

Hospizarbeit, Mendampingi Mereka Yang Pergi

Ada sebuah “pekerjaan” menarik di Jerman yang bisa dibilang sukarela dan syaratnya sederhana, yaitu bersedia mengunjungi dan mendampingi orang menuju kematian. Pekerjaan ini dikenal dengan Hospizarbeit. Hospizarbeit terdiri dari 2 kata, Hospiz dan arbeit (pekerjaan).

Das Hospiz  (Hospice; Inggris) sendiri dalam bahasa Jerman berarti tempat yang dihuni menjelang mati atau saat sakit keras. Jadi, diharapkan orang-orang yang menuju kematian ini bisa mengehembuskan nafas terakhir dengan tenang di Tempat yang nyaman. Tempatnya bisa berbeda, sesuai keinginan yang akan mengahadapi ajal dan persetujuan anggota keluarga. Bisa di Rumahnya sendiri, rumah sakit dan di Panti yang khusus menyediakan Hospiszimmer. Zimmer : Kamar.





Pertama kali penulis tahu istilah ini saat kerja sosial di Panti Jompo Ingelheim. Jadi, Panti Jompo menyediakan kamar khusus yang disebut Hospizzimmer tadi dengan fasilitas memadai. Kamarnya luas, perabotan lengkap, ada balkon dan tentu saja pelayanan kesehatan yang memenuhi standar.

Bdw : Sekitar 1980an Jerman mulai punya Hospizarbeiten. (dhpv.de)

Sederhananya akan penulis sebut begini :

Ada Pendamping yang kerja di bagian Hospizarbeit
Ada yang objek yang didampingi (biasanya orang yang akan mati dan yang sakit parah)

Para pendamping ini menawarkan “program” untuk obyek supaya  tenang, memenuhi atau mengusahakan harapan terakhir mereka, mendengar keluh kesah, mendamaikan atau menenangkan kegusaran, dan membimbing untuk memohon pada yang kuasa.
Obyek yang didampingi beragam, tidak dibatasi umur, penyakit, agama dan jenis kelamin. Yang penulis liat sampai hari ini sih para lansia yang sakit parah, tapi pernah juga diceritai, obyek pelaku adalah muda. Anak muda ini kecelakaan dan sempat koma, menjelang kematian dia sedih, soalnya temen-temennya gak pada jenguk, ya terus dia dan keluarganya minta pendampingan dari Hospizarbeit supaya punya teman cerita dan gak merasa kesepian.



Contoh harapan terakhir unik : Ada yang minta minum bier tiap malam

Tugas Pendamping Hospizarbeit selain itu?

Tidak Cuma itu yang ditawarkan orang-orang yang bekerja di bidang Hospiz Mereka juga mendampingi anggota keluarga yang ditinggalkan. Pendamping akan jadi tempat curhat, menguatkan hati dan kadang juga menemani jika ziarah ke Pemakaman.



Kriteria Pendamping di Hospizarbeit Apa?

Sederhana sekali, paling penting mereka punya waktu untuk menolong, mau mendengar, mau menjenguk, menemani orang sakit/yang akan mati, bisa santai dan tenang, mau ngobrol, kondisi emosinya stabil, mau menyemangati dan menurut penulis pengetahuannya juga seharusnya luas.

Apakah Dibayar?

Dari hasil wawancara, baca website Hospiz-Ingelheim dan beberapa website lain, “pekerjaan” ini didanai oleh Pemerintah setempat. Ya, intinya tidak memungut biaya pada obyek yang didampingi.

Hasil Pengamatan Hospizsimmer di Panti Jompo

Yang penulis lihat dan dengar di Panti Jompo Jerman, para lansia yang pernah ada di Hospizzimmer ini, sudah punya tanda-tanda medis akan mati. Mereka masih sadar tapi kondisi badan sudah lemah. Banyak kejadian sedih dan lucu. Tidak setiap saat didampingi anggota keluarga, maksudnya tidak setiap hari atau seharian seperti di Indonesia. Seminggu mungkin dijenguk keluarga beberapa kali saja. Nah, para pendamping ini rutin sih datang tapi Cuma satu sampai dua jam tog.

Obyek yang didampingi ini tiap hari dapat makan, obat, dan dijaga kebersihannya, jadi tiap hari di”sibeni” atau diraupi atau sejenis dimandikan tapi di atas kasur gitu. Ya, seperti tujuan di atas yang penulis sebut, diharapkan mereka bisa tenang dan nyaman menghembuskan nafas terakhir.

Hmmm, kadang kalo mereka lagi gak dikunjungi siapapun, ya mereka sendirian di Kamar, denger radio, nonton tivi atau kalo masih kuat baca buku ya mereka baca buku. Sempat, ada rasa miris ketika lansia gak ditemani di saat-saat kayak gitu. Tadi (26/11/15) waktu kolega penulis nganter jatah makan buat para obyek pelaku ini, si lansia bilang, pengen banged pas natalan bisa di Rumahnya lagi minimal sehari aja, tapi dia ragu gitu anaknya mau gak.



Ada yang nangis karena tiba-tiba kangen anaknya dan saat itu juga pengen ketemu, tapi gak bisa karena anaknya masih kerja. Ada juga yang legowo mau mati, ngerasa seneng sebelum “pergi” dapat pelayanan terbaik.

Dulu pernah penulis mbatin, kok anggota keluarganya gak ngurus sendiri sih, hmmm banyak sekali alasannya. Yang paling mendasar kata kolega penulis, anggota keluarga pengen yang terbaik buat si obyek pelaku n ditangani secara profesional. Banyak di antara mereka bingung gimana cara melepas dan mendampingi orang yang akan mati.

Kesimpulan Pribadi Buat Mereka Yang Kerja di Hospizarbeit

Mereka yang menyisihkan waktu untuk mendampingi orang-orang yang akan mati, walaupun bukan keluarganya itu luar biasa. Kalo penulis para Pendamping yang datang, mereka ini orangnya sabar dan bijaksana gitu deh.



Sumber lain : Google , Hospizgruppe Ingelheim, interview kolega.






53

53 komentar:

  1. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  3. Topics can also cover making use of the World-wide-web to plagiarize research papers and data found in newspaper or magazine articles.



    Here is my blog Gmod Free

    BalasHapus
  4. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  5. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  6. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  7. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  8. Especially in the sciences, it's not constantly feasible
    (or protected) to reproduce laboratory circumstances in the classroom.


    my web-site :: How To Get Garrys Mod For Free (Http://Videorewatch.Com/How-To-Sell-Higher-Tech-Options/)

    BalasHapus
  9. Komentar ini telah dihapus oleh administrator blog.

    BalasHapus
  10. The user interface - your experience with the platform - is actually vital, so ensure
    you discover an internet site building contractor that delivers easy-to-use toolkits and design templates.



    Here is my weblog; communitywalk.com; ,

    BalasHapus
  11. The only point to do - that to discover the very best web site building contractor and also if possible without advertisements.


    Here is my weblog: dampritual5897.jimdo.com ()

    BalasHapus
  12. Even so, scammers have gone even further, generating
    fake social proof for their scams.

    Feel free to surf to my web blog garrys mod download Free

    BalasHapus
  13. JavaScript developers will discover the CoffeeScript,, JavaScript as well as JQuery products
    valuable.

    My web site: change.org ()

    BalasHapus
  14. You can download and install the image you are actually on as a wallpaper in a variety
    of sizes if you take place to locate a little variety that you like.


    My webpage ... best websites to watch free movies
    no sign up (www.Kiwibox.com)

    BalasHapus
  15. Free Stuff Finder shares price cuts, free gifts and also deals offered both online and also
    at well-known stores.

    Feel free to surf to my webpage ... best websites to watch free movies No
    downloads (assortedincubus30.Snack.ws)

    BalasHapus
  16. Also, you can easily join teams, take part in conversations and also
    observe business you find pertinent and interesting to your
    job hunt.

    my blog: needlesstyrant697.yolasite.com; ,

    BalasHapus
  17. You are actually losing out on free of cost money if you are actually not providing sufficient to meet the max suit.


    Stop by my web blog: squeamishsilhou80.snack.ws - ,

    BalasHapus
  18. ITunes is an excellent place to visit obtain your songs however
    they furthermore possess cost-free music mp3 accessible.

    Review my blog :: ancientagnostic60.yolasite.com; ,

    BalasHapus
  19. Thinking about the high degree of the effect of technologies on our society, a common example is thought of below.


    my web site - gmod download free - http://emsonlinetrainingplus.com/content/modules.php?name=your_account&op=userinfo&username=julio85r1 -

    BalasHapus
  20. Tiii handles to determine the moment it requires to see whatever collection you take part in with the choice to filter by the years.


    my web page ... kiwibox.com ()

    BalasHapus
  21. You may use this web site to save cash on many products you make use of
    or even to check out brand new brand names free of charge.


    Here is my web blog - purevolume.com []

    BalasHapus
  22. I am rather literally confused as to why Astro decided to use such bassy drivers for their most costly gaming headset.



    Have a look at my web page: code xbox live gratuit 48h

    BalasHapus
  23. Along with over 430,000 complimentary photographes, vectors and art illustration looking for adscription complimentary images will certainly no longer be actually
    a cumbersome activity.

    Here is my weblog :: andresavxp.wordpress.com ()

    BalasHapus
  24. It appears like I am seeking the moon, but have become aware of these types of Web sites.


    My site unadvisedadult920.blog.com []

    BalasHapus
  25. Jobs wide range coming from operational (e.g., tour
    guide) all the way up to executive-level positions (e.g., lodging standard
    supervisor).

    Also visit my web blog :: purevolume.com ()

    BalasHapus
  26. I offer a lot of credit history for effort - both in the real world and in my architectural sites.


    my web-site ... yellowbot.com ()

    BalasHapus
  27. And now about totally free web site developers - all internet
    site developers from this listing are positively totally free.


    my page: codeplex.com - -

    BalasHapus
  28. Our company have actually previously examined the very best programs to make
    use of for climate radar dome graphics, but few of all of them are free of charge.


    Also visit my webpage ... purevolume.com ()

    BalasHapus
  29. If you don't recognize where to look, it is actually challenging
    as hell to locate data regarding previous weather condition celebrations on the web.



    Also visit my homepage :: temporaryfascis65.jimdo.com ()

    BalasHapus
  30. He stated neither parents nor healthcare providers are paying adequate consideration to video games' impact on mental overall health.


    Here is my web page: gmod free demo

    BalasHapus
  31. Our company've recently examined the greatest plans to make
    use of for climate radar dome graphics, however few of them are actually
    cost-free.

    Take a look at my weblog :: best Websites 2015 (www.purevolume.com)

    BalasHapus
  32. Some sites website visitors will intend to have the capacity to figure out just what departments the religion delivers.


    Feel free to surf to my web site - bagtheweb.com ()

    BalasHapus
  33. There are actually lots of complimentary or even more affordable possibilities for
    getting new manuals: 1. Acquire them coming from the collection free of charge.


    Here is my blog post :: functionalnatio90.snack.ws, ,

    BalasHapus
  34. Perhaps have a basic collection of concerns that the a
    site visitor need to have the ability to quickly answer and also find.


    Here is my weblog; phobiccostume2820.jimdo.com ()

    BalasHapus
  35. Students will remember this video due to the fact of its awesomeness, and teachers can really feel satisfied they're
    maintaining their classrooms protected.

    Stop by my page: Gmod for Free - http://board-yuuki2.com/
    -

    BalasHapus
  36. The pretty initial time I applied them (Contemporary Warfare 2), I went two
    straight 25- games in No cost For All.

    Here is my weblog - gmod free play

    BalasHapus
  37. I must establish 3 internet sites to cover 3 tasks of quarry
    teaching as well as couselling, lawful help, art gallery.


    Feel free to visit my web page :: best websites to find jobs In dubai (satisfyingutili16.snack.ws)

    BalasHapus
  38. Other navigation hyperlinks like I am actually Brand-new", Upcoming Measures", and Get Assistance" make that quick and easy for web site visitors to discover exactly what they require.

    my weblog :: penitentitem5489.jimdo.com []

    BalasHapus
  39. Squarespace creates adding your custom-made realm simple, and every annual account acquires a free of cost personalized domain name.


    Also visit my website :: defectiveoutsid56.blog.com
    ()

    BalasHapus
  40. Our 140 million integrated individual lodging assessments and also greater than 14 thousand images permit you to find out more about where you're traveling.


    Also visit my weblog discreetbough9446.jimdo.com -
    -

    BalasHapus
  41. The Internet site Of The Year web page on this blog, however, possesses these checklists in the date purchase through which they've been actually composed.



    my web-site - snottykismet8556.hazblog.com []

    BalasHapus
  42. T+L Recommendation: This summer, American Express began supplying totally
    free Boingo accessibility to its own Platinum eagle cardholders (enroll at ).


    Here is my webpage ... elderlygiant446.blog.com ()

    BalasHapus
  43. Completely Free Stuff supplies dozens of categories of cost-free things
    along with day-to-day updates.

    Also visit my webpage - jadedpyramid4237.soup.io ()

    BalasHapus
  44. Here's a useful guide on what you require to know prior
    to collaborating on video for YouTube.

    my weblog :: is Garrys mod free

    BalasHapus
  45. I am actually seeking complimentary professionals for making
    an ecommerce website yet I have not received any sort of but that
    may blow my thoughts.

    Here is my blog ... kitoff22.dreamwidth.org - -

    BalasHapus
  46. However, it varies from all the web sites state above as there is
    not only manga yet likewise cartoons.

    my web blog: purevolume.com; ,

    BalasHapus
  47. And also presently regarding totally free site building contractors
    - all website building contractors coming from this listing
    are actually absolutely totally free.

    my web-site - successfulcateg53.exteen.com ()

    BalasHapus
  48. aduhh salut banget buat para relawan yang mau menjadi Hospizarbeit, walaupun didanai ama pemerintah, tapi sepertinya itu tugas yang berat dan jasanya ga bisa dibayar dengan apapun kecuali pahala.. salut2.. :)

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iyaaa hebat yaaa mau mluangkan waktu u org lain
      :D salam kenal Aiy

      Hapus

Maturnuwun kunjungan dan komentarnya :D